עמותת חן לפריון וחיים

הינה עמותה אשר התאגדה בשנת 1998 בישראל
על מנת לעזור לזוגות הסובלים מבעיות אי פוריות

לתרומות לתמיכה וליוי

03-5050345
איימל:amotat_c@netvision.net.il   לעמוד הפייסבוק

איך להסתדר עם בני משפחה וחברים

באדיבות חברת מרק

נו, אז מתי תתחילו להקים משפחה? אתם לא נעשים יותר צעירים!

זה מרגיז כאשר אנשים קרובים או סתם מכרים מרשים לעצמם לשאול אתכם בקשר לתוכניות הרבייה שלכם. זה יכול לקרות במסיבה כאשר אתם משוחחים עם מישהו, או במפגש משפחתי.

תגובה א:

"אנחנו כבר רואים את עצמנו כמשפחה. אנחנו אוהבים ילדים ונהנים מהאחיינים שלנו ומהילדים של החברים שלנו. אם נחליט להרחיב את המשפחה, נודיע לכם."

תגובה ב:

"אנחנו מנסים כבר כמה שנים להביא ילד לעולם, אך יש לנו בעיה של אי-פריון. כיוון ששאלת, אשמח להסביר לך על הבעיה ועל הטיפולים שאנו עוברים."

הערה מועדפת:

"אני יודעת כמה שאתם אוהבים ילדים וכמה דברתם על הקמת משפחה מייד אחרי החתונה שלכם. אם יש לכם בעיה, אני רוצה שתדעו שאשמח להקשיב ולעזור."

מתי תפסיקו לחשוב רק על הקריירה ותתחילו להקים משפחה?

המשמעות של הערה זו היא כמובן שסדרי העדיפות שלכם אינם נכונים או שאתם אגואיסטים.

תגובה א:

"אינני חושבת שעבודה ומשפחה לא יכולים ללכת יחד. הקריירה שלי מתקדמת עכשיו ואני מאד גאה בעבודתי. כאשר נרגיש שהגיע הזמן, נחשוב על הקמת משפחה."

תגובה ב:

"כרגע יש לי שתי קריירות: האחת היא עבודתי שאתם מכירים והשנייה היא נסיונותי להרות. ודאי לא תאמינו כמה זמן ואנרגיה צורכים טיפולי הפוריות, זו ממש הרגשה של עבודה נוספת."

הערה מועדפת:

"את דברת הרבה על שילוב של קריירה ומשפחה. איך התוכניות האלה מתקדמות אצלך?"

טוב, אני חושבת שלעולם לא יהיו לנו נכדים.

הערה זו, שנאמרת ודאי תוך כדי אנחה, מבטאת חרדה מצד הוריך/הורי בעלך שאולי לא יזכו לעולם להיות סבא וסבתא. היא מבטאת את הבעיה שלהם, לא שלך!

תגובה:

"אנו באמת מקווים שיום אחד יהיו לכם נכדים. בין אם יהיו לנו ילדים ביולוגיים או מאומצים, אנחנו מקווים להנות מהם יחד אתכם".

הערה מועדפת:

נהנינו מאד מחיי המשפחה שלנו ומגידול הילדים; אנו מקווים שגם אתם תהנו מגידול ילדיכם. אם תחליטו להקים משפחה, יהיה נחמד לחלוק את שמחתנו אתכם".

את תמיד יכולה לאמץ

זוהי צורה אחרת לאמר שאי-פריון אינו כל-כך נורא – יש אפשרויות אחרות! כמו-כן משתמע מהערה זו שאימוץ היא הברירה השנייה בעדיפותה, ושחיים ללא ילדים לא באים בחשבון. יש כאן הנחה שאם אינך יכולה להרות, ברור שתאמצי.

תגובה א:

"אימוץ היא אפשרות שאנחנו לוקחים בחשבון. תחילה עלינו לטפל בבעיה הרפואית ובכאב הכרוך באי-פריון. עלינו קודם להתאבל על אובדן האפשרות שיהיה לנו ילד ביולוגי משלנו לפני שנחשוב על אימוץ."

תגובה ב:

"חשבנו הרבה על אימוץ והחלטנו שזה לא בשבילנו. אנחנו עדיין מטפלים במשבר אי-הפריון שלנו, ושוקלים את האפשרות של חיים ללא ילדים, אם לא נצליח להרות."

נחשו מה - אני בהריון!

אלה המילים הקשות ביותר ששומעים מחברה או מקרובת משפחה. הדבר הטוב ביותר שאת יכולה לעשות הוא להסביר מדוע אינך מסוגלת להשתתף בשמחה עם כל הלב.

תגובה א (קצר וחמוד):

"אלו חדשות נפלאות. בשעה טובה".

תגובה ב:

"אני שמחה בשבילך, אך קשה לי לשמוע שאחרות נכנסות להריון כאשר אני לא יכולה. זוהי תקופה קשה עבורי, לכן אני מקווה שתביני אם לא אוכל לבוא לחגיגות שלך או להקשיב לרגעים המאושרים שלך בהריונך. אני עובדת על בעיית אי-הפריון שלי, והכאב עדיין חזק."

דרך מועדפת לגילוי החדשות:

"אני יודעת שיש לך בעיות פריון, ואני רוצה להמשיך לתמוך בך בתקופה זו. אני מקווה שנישאר קרובות במהלך ההריון שלי, ואת יודעת שתמיד אהיה מוכנה להקשיב."

שמעתי על טיפול נסיוני חדש לאי-פוריות. למה שלא תנסי אותו?

זו יכולה להיות הערה של רצון טוב של אדם שקרא משהו בעיתון לא מקצועי. הסבירי לו או לה את העובדות הקשורות ל"תרופות פלא" לאי-פריון.

תגובה א:

"זה אולי נשמע פשוט, אך טיפולי אי-פריון הם מאד מסובכים; לא כל ההתפתחויות החדשות מתאימות לכל מקרה."

תגובה ב:

"אנחנו מטופלים על-ידי מומחה רציני לאי-פריון. כמו-כן ניתן להפנות אותנו למומחים אחרים שימליצו על פתרונות נוספים ככל שצרכינו משתַנים. אני מעריכה את דאגתך, ואם את מעוניינת לדעת יותר על החידושים, אוכל להשיג לך מידע."

נו, יש חדש?

הכוונה בשאלה זו היא "האם יש חדשות טובות?" קשה לטפל באנשים אחרים המחכים בכיליון עיניים לתוצאה של כל מחזור טיפולי. את צריכה לטפל לא רק באכזבה שלך, אלא גם שלהם.

תגובה א:

השתדלי לאמר לבני משפחה ולחברים קרובים לפני הטיפול שתדברי אתם על התוצאות כאשר תרגישי שאת מוכנה לכך... ש"אין חדש" פירושו שאין חדשות טובות... ושלא ישאלו אותך על בדיקות הריון או על תוצאות הטיפולים.

תגובה ב:

"תודה על ההתעניינות. אנחנו ממשיכים בבדיקות ובטיפולים על-פי התוכנית. כאשר יהיו לנו חדשות מעודדות נודיע לכם."

חזרה לכל המאמרים