עמותת חן לפריון וחיים

הינה עמותה אשר התאגדה בשנת 1998 בישראל
על מנת לעזור לזוגות הסובלים מבעיות אי פוריות

לתרומות לתמיכה וליוי

03-5050345
איימל:amotat_c@netvision.net.il   לעמוד הפייסבוק

הבנת הרביה של האדם

באדיבות חברת מרק

מערכת הרביה של האישה

מערכת הרבייה של האשה היא פנימית לחלוטין. הנרתיק הוא המעבר המוביל מן החוץ אל צוואר הרחם, שמהווה את הפתח אל הרחם. הרחם הוא איבר שרירי, בגודל ובצורה של אגס, אליו נצמדת הביצית המופרית ושם היא מתפתחת. הרחם מרופד בקרום רירי שנקרא רירית הרחם (אנדומטריום), העשיר באספקת דם להזנת העובר המתפתח. מן הקצה העליון של הרחם יוצאות שתי החצוצרות בכיוון אחורה ומטה מכל צד של הרחם, ומגיעות אל השחלות. השחלות הן שני שקיקים קטנים המכילים את הביציות. אשה נולדת עם כ- 400,000 ביציות לא בשלות.

מחזור הווסת החודשי

המרכיב המרכזי בפוריות האשה הוא מחזור הווסת-המחזור החודשי של שינויים ברמות ההורמונים. המחזור מנוהל על-ידי שני הורמונים, ההורמון המגרה-זקיק (FSH) והורמון ההצהבה (LH), והוא מתרחש בשלושה שלבים.

שלב הזקיק

בשלב הזקיק, ההורמון FSH מגרה התפתחות של זקיק בתוך אחת השחלות, וזקיק זה ,מזין את הביצית המתפתחת לפני הביוץ. הזקיק מפריש אסטרוגן, שיש לו תפקידים רבים; אחד מהם הוא ליצור שינויים של אמצע המחזור ברירית צוואר הרחם; שינויים אלה מכינים את צוואר הרחם לקליטה והזנה של תאי הזרע הזכריים.

שלב הביוץ

שלב הביוץ מתרחש כ-14 יום מן היום הראשון של הווסת, במחזור אופייני של 28 יום. חלה עלייה חדה ברמת LH, הגורמת לשחרור הביצית הבשלה מן הזקיק השחלתי (ביוץ). הביצית נודדת במורד החצוצרה לכיוון הרחם, כשהיא מוכנה להפרייה על-ידי זרעו של הגבר.

שלב ההצהבה

לאחר הביוץ, הזקיק הריק הופך למה שקרוי "גופיף צהוב", ומתחיל להפריש אסטרוגן ופרוגסטרון. הורמונים אלה נחוצים להתפתחות ושמירת רירית הרחם, כך שביצית מופרית תוכל להאחז בה ולהתפתח. אם לא חלה הפריה של הביצית, הגופיף הצהוב מפסיק לתפקד בסביבות היום ה-26 של המחזור. זה גורם להתמוטטות רירית הרחם, הנפלטת בזמן הווסת. הביצית הלא-מופרית נפלטת גם היא מן הגוף בזמן הווסת.

מערכת הרבייה של הגבר

מערכת הרבייה של הגבר היא גם פנימית וגם חיצונית. האשכים מצויים בתוך שק האשכים, והם מייצרים תאי זרע וטסטוסטרון, ההורמון המסייע לשמירת המאפיינים המיניים הזכריים. תאי הזרע עוברים מן האשכים אל תוך התעלות המפותלות של עילית האשך, איבר המאחסן ומזין את תאי הזרע בתהליך הבשלתם. כאשר תאי הזרע בשלים, הם עוברים דרך צינור הזרע אל שלפוחיות -הזרע, שתי בלוטות דמויות-כיסים המאחסנות תאי זרע בשלים. התהליך הכולל של יצירת תאי זרע עד הבשלתם נמשך כ-72 יום. כאשר הגבר פולט זרע, תאי הזרע משלפוחיות הזרע מתערבבים עם נוזל סמיך מבלוטת הערמונית ויוצרים את הזירמה, הנשפכת אל תוך נרתיק האשה.

יצירת תאי זרע

ההתפתחות של תאי זרע בשלים תקינים (ספרמטוגנסיס) היא הספתח לפוריות הגבר. ייצור תאי הזרע מוסדר ומווסת על-ידי שלושה הורמונים: LH ,FSH וטסטוסטרון. אצל הגברFSH ו LH פועלים על האשכים; FSH על-ידי גירוי ליצירת תאי זרע בתאי סרט1לי, ו- LH על-ידי גירוי יצירת טסטוסטרון בתאי ליידיג. בתוך תאי סרטולי, תאי זרע לא בשלים מתפתחים בהדרגה לתאי זרע בשלים, שנקראים ספרמטוזואה. עם זאת, רק אחרי שהספרמטוזואה עוברים דרך עילית האשך הם רוכשים את התנועתיות שלהם. תאי הזרע ברי התנועה מאוחסנים בצינור הזרע עד לשלב הפליטה.

לאילו גורמים זכריים משפיעים על הפריה ופוריות?

לאחר הפליטה, תאי הזרע יכולים לחיות בתוך מערכת הרבייה האשה ומסוגלים להפרות ביצית במשך 48 עד 72 שעות. לכן מספיק לקיים יחסי מין כל 3-2 ימים סביב זמן הביוץ. לגבי פוריות, תנועתיות הזרע חשובה כמו ספירת הזרע; גברים עם ספירת זרע נמוכה יכולים עדיין להיות פוריים אם לתאי הזרע שלהם תנועתיות גבוהה. נפח הזירמה והמורפולוגיה (הצורה) של תאי הזרע יכולים גם הם להשפיע על סיכויי ההפרייה. בנוסף לכמות ולאיכות תאי הזרע, פוריות הגבר יכולה להיות מושפעת גם מדליות בשקי האשכים, הנקראות וריקוצלה. זוהי אחת הסיבות השכיחות לאי-פוריות הגבר. פוריות הגבר יכולה להיות מושפעת גם מגורמים כגון חסימה באברי הרבייה, קשיי פליטה, שימוש בתרופות, או מומים באשכים.

השבריריות של פוריות האדם

בהתחשב במורכבות של תהליך הרבייה האנושי, העובדה שרוב הזוגות מגיעים להפרייה, הריון ולידה בלי קושי נראית מופלאה. העודפים שנותן לנו הטבע מסייעים להפרייה. אשה ממוצעת מבייצת יותר מ- 400 פעמים במהלך שנותיה הפוריות, וגבר פורה מייצר מיליוני תאי זרע בפליטה יחידה. עם זאת, כל שינוי ברצף מורכב זה של האירועים יכול להפריע לביוץ, להפרייה או להריון, והתוצאה היא אי-פוריות. גם אצל זוגות פוריים, הריון לא בהכרח מתרחש מייד עם הפסקת שימוש באמצעי מניעה. פחות מ- 60% מהזוגות הפוריים ישיגו הריון בתוך 3 החודשים הראשונים לנסיונותיהם, אי-פוריות מוגדרת כחוסר יכולת להשיג הריון כאשר הזוג מקיים יחסי מין ללא הגנה במשך שנה או יותר, או אי-יכולת לשאת את ההריון עד ללידת ולד חי.

חזרה לכל המאמרים